و بِجَبَروتِكَ الَّتى غَلَبْتَ بِها كُلَّ شَىْءٍ
خدايا، من از تو سؤال مىكنم و واسطه قرار مىدهم به محضر تو جبروت ترا. جبروت بر وزن فَعَلُوت است جبروت مشتق از «تَجَبُّر» بوده و صيغه ى مبالغه است.
تَجَبُّر، به معنى اظهار عظمت و بزرگى و اظهار علّو و برترى است، و جبروت منطبق با اسم شريف «كبريا» است كه از اسماى حسناى الهى است و در حديث قدسى آمده است كه خداوند مىفرمايد: «اَلْكِبرياءُ رِدائى» كبريا از مختصات من است؛
زيرا تنها من هستم كه اظهار كبريائى مىكنم پس كبريائى يعنى اظهار علّو و برترى و خودنمايى، مختص من است اَلْكِبْرياءُ رِدائِى يعنى اين كه تنها من هستم كه بايد اظهار استقلال كنم، منم كه موجود قائم بالذّات و موجود غنى بالذّات و مستقل هستم، بقيّهى موجودات گدايان و محتاجان باب رحمت من هستند. من صاحب سايه هستم و كلّ جهان سايهى من است. مرحوم حكيم هيدجى خوب گفته است: «سايه سى دير مايهلرين مايه سى» سايهى من است كه به شما موجودات مايه داده است. پس خداوند داراى جبروت است و جبروت از اسماى خداوند نيست، بلكه همان طورى كه گفتم جبروت به جاى اسم «كبرياء» است. در تتمهى همان حديث قدسى آمده است كه هر كس در كبريائى من با من نزاع كند، من او را تحقير مىكنم؛ تحقيرى كه خودش از خودش شرمنده شود و با او همان رفتارى مىكنم كه با فرعون كردم. فرعون چه گفت؟ گفت: «اَنَا رَبُّكُمُ الاَعْلى». فرعون با اين گفتهاش اظهار كبريائى كرد و گفت: «اَنَا» و اين «اَنَا» را در مقابل خداوند متعال گفت. موسى چه گفت؟ گفت: گويندهى «اَنَا» در اين عالم فقط خداوند متعال است و فرعون نيز گفت: من نيز داراى اَنَاهستم و خداوند متعال نيز طبق مشيّت خودش از راه«قدر» و اندازهگيرى عالم طبيعت يك مسيرى براى فرعون ايجاد كرد كه اولش براى فرعون خوشايند بود؛ زيرا آن مسير توأم با عزّت و سلطنت و لشكر و نفوذ اجتماعى بود ولى عاقبت به جايى منتهى شد كه فرعون به هنگام غرق شدن گفت: «آمَنْتُ بِرَبّ هارونَ و مُوسى» كه ملائكه بر دهان فرعون زدند و گفتند: «اَلآنَ و قَدْ عَصَيْتَ مِن قَبْلِكَ». اين نتيجهى نزاع با «كبريائىِ» خداوند است كه بر سر فرعون آمد... «وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتى غَلَبْتَ بِها كُلَّ شَىْءٍ» پروردگارا، من از تو سؤال مىكنم به وسيلهى جبروت تو، من كبريائى و جبروت ترا بين تو و خودم واسطه و شفيع قرار مىدهم؛ زيرا تو به وسيلهى جبروتت بر تمامى اشياء غالب شدهاى، چرا؟ زيرا لازمهى جبروت استغناى پروردگار است و خداوند غنى بالذّات است، و بقيّهى موجودات قائم بالغير هستند. لازمهى جبروت خداوند عبارت از ربوبيّت خداوند است؛ زيرا تمامى موجودات در تحت تربيت خداوند هستند. خداوند به واسطهى جبروت بر تمامى اشياء غالب است. حضرت على(ع) مىگويد: اى خداوند غالب، و اى پروردگار قاهر، من مغلوب تو هستم. از تو مسألت مىكنم كه حاجات و خواستههاى مرا برآورده كنى.
برای مطالعه کامل مطالب به متن کتاب شرح دعاي كميل (مرحوم حضرت آیت الله صائنی ره) مراجعه شود.